Sunday, August 10, 2014

Udang Celup Tepung Cerita Syawal




Teks: zawiah daud
foto ; google images

Assalamualaikom ,

Semalam hari Sabtu , beberapa hari sebelumnya kami telah berjanji untuk bertemu , dengan menjemput beliau untuk datang berhari Raya di rumah.
Memandangkan sudah hampir 2 tahun ,beliau berkahwin , tetapi saya belum lagi mengenali suaminya,
maka saya usahakan untuk beliau datang ke rumah.

Pertemuan Hari raya kami kali ini, saya jamu dengan nasi budu, ulam , singgang ikan aya dan goreng udang celup tepung .
Berselera suami rakan ( sudah seperti adik sendiri ) saya ini menjamu selera.
walaupun asalnya Tanjung Karang, namun beliau sukakan budu, makanan tradisi orang Kelantan .

Goreng udang celup tepung , biasanya suami kesayangan saya yang selalu menggorengnnya .
Disini saya sharekan sedikit tips yang diberi suami untuk dapatkan goreng udang seperti di restoran dan kedai makan Thai.
Tips nya : celup udang seekor seekor dan goreng dalam minyak panas .
Tepung yang biasa kami gunakan  adalah tepung tempura.
Dicampur dengan telur dan sedikit air, sukatannya dan kecairannya adalah seperti membuat lempeng .
Selamat Mencuba !

Mudahan amal kami yang sedikit ini , Allah ganjarkan dengan memberikan impak yang besar buat kalian .

I write to inspire others
zawiah daud


No comments:

Post a Comment