Monday, August 11, 2014

Rancang Tugas Kita

organise 


Teks : Zawiah Daud
Foto : Pinterest


TO DO LIST.

Kadang kita berserabut memikirkan banyak nya kerja yang mahu dibuat.
Cuba kita duduk dan berfikir sejenak. Ini yang biasa saya lakukan . Saya printkan list yang cantik cantik dan saya tulis satu persatu apa yang perlu saya lakukan. Dari sekecil tugasan hinggalah kepada tugasan yang besar.

Semasa saya sering berulang alik balik kampung semasa arwah ayah sakit, saya perlu selesaikan banyak perkara dalam masa 1 1/2 hari. Tulislah apa apa yang perlu kita buat untuk seharian itu , masa untuk tidur dan rehat juga boleh dimasukkan. Jika mahu lebih teratur dan jelas , tulislah sekali dengan masa dan jamnya .
Insya Allah ia akan teratur dan kerja kerja kita dapat disiapkan dan tidak akan ada pening pening kepala lagi!



Biasanya TO DO LIST saya , saya akan tulis seawal pagi atau pun pada malam sebelum itu.
Pagi :- solat subuh
pasar beli ikan ayam,sayur
pergi bank
kutip sewa
Tulislah apa apa yang perlu kita buat untuk seharian itu , masa untuk tidur dan rehat juga boleh dimasukkan.
Jika mahu lebih teratur dan jelas , tulislah sekali dengan masa dan jamnya .

Kata Prof Muhaya , anda adalah apa yang anda fikirkan . You live by design . Kita boleh mencorakkan kehidupan kita , samada kita mahu bahagia,duka atau bersedih. Ya dan saya pilih untuk berbahagia . Saya tahu ,kita semua ingin bahagia dan tenang.


i write to inspire others
Zawiah Daud

No comments:

Post a Comment