Wednesday, October 8, 2014

Kenapa Al Quran ?






teks ; zawiah daud
foto : panasonic DMC FZ40


Kenapa Al Quran ?

Dahulu suatu ketika dulu .

Saya selalu berniat untuk membaca al quran barang  1 mukasurat  sehari sudah memadai . Tapi niat saya itu sekadar niat juga. Berpuluh puluh tahun menyimpan hasrat ini. Kadang 1 bulan 2/3 bulan sekali baru dapat menghadap al quran dengan tadabburnya.

Mengapa begitu saya ini ? Arwah nenda saya seorang  qari  suatu masa dulu  dan  guru   Al quran . Masih saya ingat ketika membaca al quran bersama nenda yang kami panggil Cik Wa.  Untuk habiskan ayat bismillah itu pun mukanya sudah tersengguk ke depan mahu saja  mencecah al quran . Saya ini cucunya yang nakal selalu saja menyergah  beliau dengan berkata ‘hah’. Ketika itu saya masih bersekolah rendah .

Terpisut pisut Cik Wa menyapu mukanya kembali.  Ketika itu umur cik Wa sudah lanjut. Tapi beliau tidak berkaca mata.  Cik Wa tidak nyanyuk.
Sekarang baru saya tahu dan faham . Orang yang hafaz Al quran dan mengajar Al quran matanya memang terang dan fikiranya segar . Allahu hebatnya ayat Mu Ya Alloh.

Berbalik pada niat saya . Semakin hari semakin kuat saya ingin membaca Al quran selembar semuka surat. Allahu hebat juga perancangan Alloh. Hebat juga pilihan Alloh. Saya diketemukan dengan ustazah Ainun Mardhiah yang sedang membuat Phd di UIA . Kami membentuk jemaah dan komuniti ODOJ ( one day one juzuk ) . Indah betul. Sekarang saya tidak risau lagi . Jemaah kami dapat membaca 1 hari 1 juzuk.

Dan saya  dilantik mengetuai kumpulan saya sendiri . Saya berikan nama Famili al Quran 2 . Melalui teknologi kami bertadabur dan bertadarus . Kami bergerak melalui whatsapp apps di mobile henfon. Bukan kah ianya memudahkan ? Diberi tugasan. Keluarkan jadual . Tadarus dan tadabur .Dan di group kita  share yang kita sudah bertadabur .  Alhamdulillah done !

Ketika saya membaca Al quran  saya jumpa banyak ayat ayat yang diajar suatu ketika dulu sebagai doa dan zikir.Dahulunya saya tidak tahu ia nya ayat ke berapa dan surah apa .  Alloh indahnya hidup bersama Al quran . Betapa magik nya Al Quran .




Tips : Jika ingin mentadabur Al  quran bacalah di awal pagi . Kerana saya sudah merasai kesannya. Membaca Al quran di awal pagi akan membuat semua urusan kita pada hari itu senang seperti air yang meluncur laju . Pahamlah saya  . Inilah yang dikatakan kita jaga hak Alloh , Alloh jaga hak kita.

Tips ke 2: Sentiasa sediakan penanda . Bila terjumpa ayat yang kita sudah membacanya sebagai doa terus tandakan . Gunakan penanda seperti di gambar .



No comments:

Post a Comment