Wednesday, October 8, 2014

Alpha Zone ?



Add caption
teks; zawiah daud
foto : stockphoto



Ada apa dengan  alpha zone ?


Apa itu alpha zone?
Saya mengenali alpha zone ketika bersama dalam seminar bersama Prof Dr Muhaya Mohamad. Beliau bercerita dan mengajar tentang teknik alpha zone ini. Rupanya kita perlu menggerakan otak separa sedar kita ini agar kita  berjaya dan imaginasi akan jadi kenyataan .

Selepas satu satu saya diberi pengetahuan tentang teknik alpha zone ini. Demikian juga dengan pak guru yang mengajar saya . Juga semasa seminar bersama Dr Azizan Osman yang mana beliau adalah pengamal teknik NLP.

Saya memang berminat sekali dengan  teknik NLP . Ditemukan pula dengan pengamal teknik NLP Ateh Zuhairi Nopiah . Dan saya pun terus mendalami teknik NLP dan LOA. Masya Alloh  hebatnya Alloh. Daya imaginasi kita ini berupaya mengubah minda separa sedar kita ini mendapat apa kemahuan yang kita inginkan.

Perkara yang ada dalam lintasan minda kita akan menggerakkan minda sedar kita. Kata Prof ia lebih senang dipanggil minda segar.

Sebab itu kita perlu laksanakan pernafasan kita dengan betul supaya selalu berada dalam keadaan alpha dan positif. Keadaan positif ini menjadikan kita sentiasa bersangka baik dengan Alloh.
Bagaimana tu ?
Iya , Allah adalah mengikut sangkaan hambaNya.

Situasi alpha zone pada tahap tinggi :
- ketika hendak tidur
- bertenang ( zon pernafasan )
- sujud

Di ABS ( Ainon Busines School ) Puan Ainon yang pakar dalam bidang psikologi mengajar kita untuk berhati hati menuturkan kata kata kerana dengan kata kata ianya berupaya membuat orang benci dan sayang kita. Ayat yang betul dan sempurna adalah  kunci kejayaan bagi seseorang .

Bayangkan bila kita hendak memandu . Capai kunci , hidupkan kereta, tekan pedal tarik gear auto ke arah D . Adakah kita merancangnya ? Tidak . Ianya sudah di set di minda  kita bahawa itulah yang kita lakukan rutin untuk memandu  kereta .Pergerakan ini berulang ulang . Ianya dikawal minda segar kita



foto : clipart and stockphoto



Nah disinilah kita harus berdoa kerana kita berada didalam alpha zone dan minda segar kita diaktifkan . Dan disinilah Allah mungkin makbulkan doa kita. Makbulkan tidak sama dengan mustajab . Makbul ini tidak tahu bila kita akan dapat doa kita itu. Dan mustajab itu kita akan dapat terus doa kita itu.

Contohnya Allahu aku nak makan lasagna lah. Aku tidak punya wang untuk membelinya. Lantas secepat nya Allah menghantar lasagna ke pinggir muka kita. Itulah mustajabnya doa kita . Oleh itu teruslah bersangka baik senantiasa. Kerana Alloh sentiasa bersama hamba hambaNya yang senantiasa meminta minta kepadaNya.





sahabat !
Doakan saya terus istiqamah untuk terus berkongsi disini .


zawiah daud
3.40 pm hari rabu