Tuesday, November 25, 2014

Dunia intenet dan saya











foto : google imej 



Permulaan saya mengenali intenet.


Pengalaman  yang  memang melucukan.
Pertama kali saya usahakan untuk berubah .
Saya sertai kelas membuat cookies. Pada hari itu kelas choc chips. Resipinya  memang sedap sama seperti famous amos.
Ada lah kawan sama kelas bercerita dia menjual cookies nya melalui intenet( pada masa itu, intenet masih kurang meluas seperti sekarang ). 
Bingong saya memikirkannya. Ingin bertanya pun saya blurr. 
Sampai ke sudah saya bingung.

Sampai ke saat ini hati saya masih geli mengenangkan peristiwa ini.
Itu lah, tidak bertanya sampai ke sudah sesat jalan. 
Hendak bertanya pula, tidak tahu pucuk pangkalnya mahu bertanya !
Sekarang bila  saya bercerita tentang hal ini  kawan  akan gelak sakan.
Oh , betapa dungu saya ketika itu .



-------------------------










foto :imej google



Permulaan saya menjana pendapatan melalui intenet adalah dengan menggunakan wordpress blog. 
Disitu saya bercerita tentang kebaikan produk kesihatan Melilea. Pada masa yang sama saya juga  pengguna Melilea . 
Banyak blog blog yang berkaitan dengan intenet dan marketing yang saya baca dan berhubung melalui email dengan penulisnya . 
Buku buku rujukan juga tidak kurang yang dihadamkan . Beberapa e book juga menjadi pilihan. 
Saya kembali "bersekolah ".

Melompat kegirangan  apabila saya mendapat order pertama  dari blog .
Walaupun order itu hanya RM 20.00 .Ianya begitu membuka hati dan memberi makna bahawa tidak susah dan tidak juga senang untuk mendapat pelanggan di intenet.
Makin lama makin tidak kekok untuk berniaga di intenet. Dan ia semakin seronok.
Nama blog pun saya dah lupa :( .


Bermula dari situ saya tidak menoleh kebelakang lagi. Intenet dan saya sudah menjadi rakan akrab. 
Permulaannya  saya menumpang komputer  suami. 
Kemudian saya mula membeli laptop saya sendiri . Laptop pertama saya ketika itu adalah Acer.

Apabila saya sudah berlama lama di intenet, kami berjumpa rakan yang mempunyai minat yang sama  . Saya join forum . Forum wanita dan forum yang berkaitan dengan intenet .


Dan akhirnya saya terjebak belajar membina website sendiri . Belajar html dan yang berkaitan . Saya mencabar diri dan minda. Belajar secara serius . Saya dapat membina web shopping cart sendiri . Dari 0 kepada mengenal apa itu html. Dan dapat mempelajari beberapa coding yang amat berpinar biji mata. Hampir menangis juga . Dan kadangkala terlintas di fikiran apakah aku masih berupaya ?


"Tiada yang dapat mengubah kehidupan mu melainkan engkau sahaja yang mampu merubahnya "
"Gali lah ilmu "
"Umur tidak mustahak, yang penting adalah ilmu "

Do not depend too much on anyone in this world because even your own shadow leaves you when you are in darkness.
— Ibn Taymiyah


Keep in mind this world is not our home. The only things that matter in this life are things we do for Allah.


Kata kata inilah yang selalu bermain di benak saya , kerana saya ingin maju !

Dari 0 kepada ada. Saya mengenal website,blog , domain , server hosting dan lain lain yang berkaitan .
Oh betapa teruja nya saya. Dan , oh juga ! Betapa berpinau nya mata saya membelek buku buku.
Pernah web saya di hack . Menggelabah sakan juga.
Web shoping cart saya http://www.zawiahshop.com ( sudah tidak di renew )
Sebaiknya saya perlu uruskan masa saya .  Disiang hari saya perlu membereskan  hal rumahtangga , anak dan suami . 
Biasanya masa yang saya peruntukkan untuk adalah di sebelah  petang dan malam selepas isyak. Tidak mudah untuk maju dan berilmu . Minat membuatkan saya  teruskan jua.


Tidak lupa di akhir kalam ini saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih pada kawan kawan yang banyak membantu saya . 
Dengan ukhwah dan jemaah kita dapat sama sama bersandar . Menggali ilmu bersama sama . 

Biar berinjak umur namun ilmu perlu tetap digali .







No comments:

Post a Comment