Tuesday, October 14, 2014

Hitam Hitam Si Tampuk Manggis

kek sarang semut (saranghae)




teks : zawiah daud
foto : lenovo



Kek Sarang Semut 


Dalam entri lepas saya pernah berjanji untuk kongsikan  satu resipi kek yang paling saya suka.
Sebab apa saya suka kek ini ?
Kek ini tidak muak dan begitu senang untuk dibuat .
Tapi ada satu pesan penaja , ianya tidak semudah yang disangka.

Ini percubaan saya kali ke 4. Alhamdulillah, melompat kegirangan saya bagai kanak kanak ribena.
Menjadi kek saya . Berlobang lobang bagai sarang semut. 
Ada yang panggil kek ini kek bantal, kek dunlop dan dengan pelbagai nama lagi .
Tapi kek ini hitam , walau hitam ianya sedap dan tidak muak untuk dimakan.

Beberapa kali  saya membuat kek ini . Ianya tidak pun bersarang seperti ini. Kosong dan kaku saja. 
Geram juga saya.
Kenapa tidak menjadi ?
Skill saya sudah hilang ?

Teringat saya tentang pepatah ini .
"Orang berjaya adalah orang yang pernah gagal berkali kali "
Iya, pasti .
Saya gagal 3 kali cubaan membuat kek ini untuk jadikan ia bersarang saranghae.
Sekarang cubaan kali ke 4 ianya menjadi .


Saya kongsikan  resipinya disini .


Resipi Ke Sarang Semut ( kek gula hangus )

4 biji telur ( gred A)
1 cawan gula kasar
1 cawan air panas
3 sudu besar marjerin
1/2 cawan susu manis 
Tepung gandum ( saya gunakan tepung tanpa peluntur)
2 sd teh soda bikarbonat
1 sudu teh serbuk penaik 
1 sd teh esen vanilla

Cara nya;
Panaskan kuali ,masukkan gula .
Masukkan air panas bila gula sudah cair keseluruhan .
Gunakan senduk kayu panjang.
Sejukkan .

Pukul telur hingga gebu putih.
Masukkan vanilla.
Masukkan susu manis.
Masukkan tepung
Masukkan air gula
Tapis dan masukkan dalam loyang.
Perapkan ia 3/4 jam .

Berhati hati semasa membuat air gula .
Guna senduk kayu panjang. Bila gula telah brown/perang, masukkan air sedikit sedikit. Awas ia memercik .
Sejukkan air gula .


Solusi nya :
- kek ini perlukan kesabaran.
- kena buat dengan kasih sayang
- pagi masak air gula. 
Tengahari membuat adunan keknya. Petang pula baru boleh dibakar.

Untuk membuat adunan samaada mahu guna mixer atau blender, tiada masaalah.

Untuk sukatan, gunakan cawan yang sama . Jika menggunakan mangkuk, gunakan mangkuk yang sama . Baru sukatannya sama.

Untuk lenserkan acuan atau loyang, gunakan tissue dapur semasa melumur marjerin di acuan. 
Taburkan sedikit tepung .

Tapis adunan yang telah siap untuk jadikan sarangnya lagi cantik .
Bakar dalam oven dengan gunakan api atas bawah . Kepanasan 150/160 .
Jangan kurangkan sukatan marjerin. 

Selamat Mencuba !








zawiah daud 


No comments:

Post a Comment