Tuesday, December 16, 2014

Tips Mudah didapur



foto : zawiah


Saya memang tanam niat untuk masak sendiri dan makan masakan saya bersama keluarga.
Tapi kekadang terbabas juga niat itu .

Saya lebih suka masak sendiri kerana merasa kan ianya lebih kenyang dan rasa puas memakan hasil tangan sendiri.


Ini cara saya menyediakan bahan bahan . Biasanya orang panggil ibu sambal.

Saya tumis cili kering blender , masak ia hingga elok kering kemudian masukkan bawang besar yang diblender pula.
Masak lagi hingga kering dan masak.
Kemudiannya saya cedok dan simpan dalam tuperware dan simpan ia di peti ais.

Apabila ingin masak asam pedas, masak sambal , saya hanya cedok "ibu sambal" tadi.
Tumis ia dengan sedikit minyak dan masaklah seperti biasa,

Sungguh cepat dan mudah urus masa untuk memasak di dapur.

Selamat mengurus masa dan tanamkan niat untuk terus masak untuk keluarga tersayang kita.

Masaklah dengan kasih sayang.
Ia bukan sekadar sambal, masak lah dengan zikir dan kasih sayang .

No comments:

Post a Comment