Sunday, September 7, 2014

Tips Ceria Sepanjang Hari


happy 



Teks : zawiah daud
Foto : google imej


Mood  kala bangkit pagi akan membuatkan mood kita ceria atau sebaliknya.
Jika kita bangun berasa  letih dan cepat marah, kita cenderung untuk kekal malas sepanjang hari. Jika kita mempunyai sesuatu yang dirancang untuk hari ini daripada kita harus bangun dan 'menenangkan' diri kita . Semua mood kita bergantung kepada berapa baik kita tidur (value) dan bagaimana kita bangun pada waktu pagi. Kita perlu mempunyai kekuatan dan stamina untuk melalui tugas-tugas harian dan untuk itu kita perlu ada satu pagi yang segar dan sihat.

Mari kita lihat dari aspek Islamik bagaimana untuk terus kekal berstamina dan kekal bersyukur untuk tugasan kita seharian itu.



baby sleeping
imej : google


1 . Tidur yang berkualiti .


Masa tidur untuk orang dewasa memerlukan 8-9 jam. Namun sekarang rasa saya sudah susah untuk mendapatkan tidur yang mencukupi sebegitu . Melainkan 6-7 jam sudah agak mencukupi.
Rehat dan tidur yang betul mencukupi .
Dahulu saya amat susah untuk mendapat tidur yang lena dan betul segar untuk bangkit seawal pagi .

Saya di ajar oleh Ustaz , dan ia adalah amalan Sidna Nabi s.a.w
Sebelum tidur malam
Duduk sekejap sambil membaca
Al Fatihah 3x
Ayatul Qursi 3x
Qul ahad 3x
An Nas 3x
An Falaq 3x
Alhamdulillah sudah hampir beberapa tahun saya amalkan ini. Saya mendapat lena yang rasa cukup dan tidak dihambat mimpi ngeri dan menakutkan .

Seawal bangkit pagi saat mencelik mata zahirkan di hati kita kesyukuran .
Dapat menghirup udara ,dapat melihat, dapat mendengar .
Apabila memijak lantai pula, ucap syukur kerana Allah izinkan kita memijak buminya .Ucaplah kesyukuran dengan penuh kejiwaan .Bukan sekadar di mulut. Kerana sadar itu dihati bukan di mulut .

Inilah amalan nya . Nah silakan kita mengamalnya .
Saya ingin berkongsi , kerana dalam 1000 yang mendengar tidak semua yang mahu mengamalnya. Jika seorang yang mengamalnya ianya sudah cukup menggembirakan .Inilah pahala saya !




imej : google
feeling free (empowered) 


2. Rasa Bebas


Kita merancang ribuan perkara semasa kita berbaring untuk tidur . Pelbagai dan seterusnya kita merasa serabut dan begitu kita susah untuk lena . Dari yang gembira kepada ynag perkara memeningkan.
Bagaimana untuk elakkan benda benda ini semua ?
Sebelum tidur kita ambil sekeping kertas , tulis dan catit apa yang kita ingin lakukan esok hari . Inilah caranya untuk elakkan otak kita berserabut tidak tentu pasal.

Amalakan  memaafkan semua orang .
Terlebih dahulu maafkan diri sendiri.
"zawiah , aku maafkan kamu zawiah"
aku maafkan semua orang.
aku maafkan ( sebut nama orang yang paling kita marah ).
Percayalah !
Memaafkan adalah satu ubat yang paling baik . Ia adalah pengubatan yang holistik .
Ia adalah ubat hati yang paling istimewa.




yoga
imej :pintereset 


3. Senaman atau Yoga


Membuat senaman ringan amat menyegarkan minda dan badan sebelum tidur .
Percayalah ! Ianya memudahkan kita untuk mendapatkan tidur yang berkualiti .

Disini saya sertakan beberapa jenis Yoga yang sering saya amalkan.
Biar sedikit asalkan ianya istiqamah .







4. Sarapan yang sihat

Perut kosong pada waktu pagi mengalihkan perhatian anda dan memecah tumpuan  semasa kita bekerja, dan membuatkan kita  hanya berfikir tentang makanan. Jadi mempunyai sarapan yang baik membuatkan kita berasa segar dan aktif sepanjang hari.


 Kita perlu makan sarapan yang sihat setiap hari. Jika ada antara kita yang sedang berusaha  untuk mengurangkan berat badan, sarapan yang sihat adalah perlu.   Sarapan seperti  cecair yang  kaya dengan nutrien seperti jus atau shake juga  bijirin kegemaran anda.

Gantikan minuman yang biasa diambil kepada jus atau shake yang sehat . Milo ditukar kepada koko tamar . Jus dan shake yang di blend sendiri adalah baik untuk pelawasan . Jus mangga dan strawberi adalah sangat sedap dan mengenyangkan ditambahkan pula dengan yoghurt . Tentunya mengenyangkan.

Cubalah beralih dari supplement yang terdapat di farmasi kepada makanan "wahyu ".
Habatusauda , jus delima dan jus kurma serta extra virgin olive oil sememangnya makanan sunnah Sidna Nabi s.a.w.
Sarapan dan corak pemakanan kita  adalah berkait rapat dengan kesihatan kita.









5. Persekitaran dan keadaan tempat tidur


Tempat tidur yang selesa adalah keutamaan . Kita akan selesa tidur di tempat beradu kita jika ianya bersih dan tenteram .
Elakkan dari bermain henfon dikala ingin tidur. Jangan letak henfon anda disekitar tempat tidur . Jika ada access intenet tutupkan laluan intenetnya . Kain baju yang berselerak di tempat tidur juga menganggu minda kita untuk rasa tenang .







6. Mendengar Muzik


Muzik membantu mewujudkan persekitaran tenaga positif . Muzik juga membantu kita berasa segar dan bertenaga kerana kita akan berada pada " tune " gembira.
Dikatakan bahawa muzik boleh merangsang otak kita.

Dari sudut Islamik , cuba kita mendengar alunan bacaan Al Quran dan Zikir . apa yang kita rasa?
Tentunya ia menerbitkan ketenangan yang sukar di ucapkan dengan kata kata.
Saya lebih cenderung mendengar daripada menonton  televisen . Kerana saya adalah orang audio .



"True change has to come from the inside".





Add caption


7. Minum air kosong


Minum segelas air kosong kala bangkit pagi dapat memberikan permulaan yang baik . Pernah saya mendengar dari seseorang ianya cara  untuk awet muda .  Minumlah air kosong seawal bangkit pagi . Ianya tidak perlukan bayaran yang mahal . Cukup sekadar kita istiqamah untuk kita kekal awet muda dan cantik.

Memulakan sesuatu yang baik adalah bermula dari niat. Niatkan untuk kesihatan .
Dan amalkan berselawat. Mudah2an yang indah indah adalah milik kita .






8. Relaxing




Cara dan teknik pernafasan yang betul membantu kita untuk rilex dan tenang .
Jika kita marah , perhatikan nafas kita. Turun naik dengan cepat.

Cara pernafasan yang betul adalah kita sedut dengan hidung hembus dengan mulut . 'Lakukan sebanyak 10 kali. Dalam keadaan ini kita akan berada pada tahap alpha. Pada tahap alpha kita mampu bertenang .

Caranya adalah : -
Sebelum bermula ucaplah Bismillah , Salawat dan Al Fatihah ( ini saya pelajari dari guru saya )

1. Sedut 2x dengan hidung
2. Tahan nafas 5x
3. Lepaskan  nafas 8x hingga berbunyi  "hah "

Ulang sebanyak 10 kali. Apa yang anda rasa?
Alpha kan ? Rasa kosong dan tenang !

Berlatih lah untuk tingkatkan relaxation kita ini .
Kita mampu bermujahadah bila kita berada senantiasa dalam ketenangan dan alpha !
Ianya umpama meditasi yang amat baik .


Amalan yang istiqamah mampu membawa kita kepada kejayaan yang besar.
Doakan kita sentiasa mampu beristiqamah .


Jumpa di lain entri .
Doakan saya ya sahabat .
zawiah daud




p/s
Fuhhh, saya mencabar diri .
Menulis entri ini memakan masa 4 hari sambil membuat kerja rutin rumahtangga dan
sambil mencari bahan penulisan .