Thursday, September 4, 2014

Allah lah SegalaNya



suasana di belakang rumah ,ditepi taliair. 


Teks : zawiah daud
foto : hp lenovo zawiah daud


Allah lah Perancang Terhebat .

Agak susah juga untuk mencari rentak dan hendak  kembalikan rentak menulis.Dengan kejadian yang agak sedih juga bercelaru mood menulis ini menurun . Menulis juga perlu melayan emosi yang stabil.
Untuk menulis entri  ini  beberapa hari saya buka dan tutup pc. Mengetik ngetik keyboard tanpa ada idea yang bernas. Pening juga saya .

Semenjak selepas Ramadhan dan bermulanya bulan Syawal saya asyik berulang alik balik kampung . Minggu ke2 selepas hari raya itu , baru sahaja sampai ke KL dalam 2 hari saya menerima panggilan , nenek saya kembali ke rahmatullah . Selepas berunding dengan suami saya perlu pulang berseorang dengan flight Firefly untuk pulang ke Kelantan . Alhamdulillah walaupun penerbangan  pada kali itu agak membimbangkan namun kami selamat mendarat di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa Kelantan .3hari disana sempat menghadirkan diri untuk tahlil arwah .

2hari balik dari kampung ,sekali lagi kami menerima panggilan telefon dari abang ipar di kampung , ayah mertua sedang tenat . Bergegas pula kami balik kampung . Tanpa anak anak yang semuanya sudah di asrama . Kami berdua pulang ke kampung.
Betapa sayu dan sedih melihat ayah mertua yang telah lama saya kenali dan sanjungi . Terbaring lemah dan mengaduh kesakitan . Kami adik beradik bersepakat membawa ayah ke hospital walaupun mendapat bangkangan dari adik beradik lain. Almaklum adik beradik ramai ada yang bantah ada yang terima.

Selepas balik ke KL dalam masa 10 hari, sekali lagi mendapat panggilan seawal 8.50 pagi hari Khamis 28/08/2014 bahawa ayah mertua sudah kembali kepada PenciptaNya. Al Fatihah buat arwah abah  Che Omar bin Ahmad . Selama 85 tahun Allah menjaganya dan kini arwah abah pulang ke tempat abadinya .

arwah abah
che omar bersama suami (anaknya yang ke 3.)


Masih terbayang wajah arwah ayah mertua dimata ini . Hampir 2 tahun abah tidak dapat berulang alik ke masjid . Sebelum ini rutin beliau 5x sehari ke masjid adalah wajib.
Mudah2an Allah menempatkan Arwah abah Che Omar ke tempat dan bersama golongan yang Allah ridho.



p/s mudah2an saya akan bercerita lagi kebaikan arwah ayah mentua saya ini .


Meraih Ridho Allah
zawiah daud
I write to inspire others.